Capri Sun vinner tvist i PMD: Intrång i 3D-varumärken
Sandart & Partners företrädde Capri Sun AG i en varumärkestvist mot F-S.L Food AB, avseende intrång i Capri Suns 3D-varumärken.
Capri Sun-koncernen säljer fruktjuicedrycker i särskilt utformade påsförpackningar, under varumärket ”Capri-Sun” med bl.a. smakerna Orange och Multivitamin. Påsförpackningarna är registrerade som 3D-varumärken med verkan i hela EU (EU-varumärken). Capri Suns drycker säljs i mer än 100 länder.
Patent- och marknadsdomstolen (PMD) har i sin dom den 1 december 2021 – vid vite om 500 000 kr – förbjudit F-S.L Food att sälja drycker med vissa förpackningsutstyrslar. PMD fastställde även att F-S.L Food är skyldigt att betala skälig ersättning till Capri Sun för utnyttjandet av Capri Suns EU-varumärken.
PMD bedömde att Capri Suns EU-varumärken – genom långvarig och omfattande användning – har förvärvat förstärkt känneteckenskraft och därmed har ett förhållandevis stort skyddsomfång. Vidare fann PMD att de drycker som F-S.L Food hade sålt, vilka benämndes Tropic King, liknade Capri Suns EU-varumärken i sådan utsträckning att det förelåg förväxlingsrisk.
Domen har vunnit laga kraft.
Kontakt:
Anders Kylhammar
anders.kylhammar@sandart.se
David Ramsjö
david.ramsjo@sandart.se
Patent- och marknadsdomstolens dom i mål PMT 5917-20 Pdf, 26.6 MB, öppnas i nytt fönster.